Bekendtgørelse om dataindberetninger på socialområdet er opdateret

20-12-2024

Bekendtgørelsen, der samler alle regler og krav til kommunernes indberetning af data på det sociale område til Social- og Boligministeriet, er netop blevet opdateret med ændringer, som træder i kraft pr. 1. juli 2025.

Indberetningskrav til statistikken for individhenførbare udgifter

Der indføres fra den 1. januar 2026 et obligatorisk indberetningskrav for alle indsatser i statistikken for individhenførbare udgifter. Afholdte udgifter i budgetåret 2026 skal således indberettes til statistikken i 2027. De nye krav om obligatorisk indberetning betyder, at det bl.a. fremover er obligatorisk at indberette udgifter for anbringelser på børne- og ungeområdet, beskyttet beskæftigelse, aktivitets- og samværstilbud samt en række øvrige støttende indsatser på børne-, unge- og voksenområdet. Indsatserne er angivet i § 39 i bekendtgørelsen. Der tilføjes desuden et krav fra 2026 om at indberette indsatser givet efter § 90, nr. 1 og nr. 3, i barnets lov, da disse udgifter konteres samme sted som indsatser givet efter § 32 i barnets lov. Det er tilsvarende muligt at indberette udgifter for § 90, nr. 1 og nr. 3, i barnets lov for perioden 2022 til 2025, hvis kommunen ønsker det.

Oplysninger i statistikken skal bl.a. bruges til at kunne identificere udviklingen og forskellen i udgifter på indsatsniveau for de omfattede indsatser. Det er nødvendige oplysninger til at følge og forstå baggrunden for udgiftsudviklingen på socialområdet og til at vurdere effektiviteten af sociale indsatser.

Indberetning ved ændring af lovgrundlag for afgørelser vedr. ufødt barn efter § 46, stk. 4 og § 49 i barnets lov

Fra den 1. juli 2025 skal kommunerne indberette det nye lovgrundlag, hvis der sker en ændring i lovgrundlaget for en anbringelse af et ufødt barn efter § 46, stk. 4 og § 49 i barnets lov.

Kommunerne har siden ikrafttrædelsen af barnets lov den 1. januar 2024 indberettet oplysninger til anbringelsesstatistikken i forbindelse med, at der træffes afgørelse om anbringelse af et ufødt barn efter § 46, stk. 4 og § 49 i barnets lov. Der skal fremadrettet også indberettes oplysninger, når lovgrundlaget for afgørelsen ændres inden barnet er født. 

Sanering af indberetningskrav til stofmisbrugsdatabasen

Fra den 1. juli 2025 gennemføres en større sanering af indberetningskravene til stofmisbrugsdatabasen (SMDB), hvoraf en lang række indberetningskrav bortfalder, mens andre bliver ændret til at indeholde mere tidssvarende svarmuligheder. Danmarks Statistiks kravsspecifikation på stofmisbrugsområdet kan tilgås for at se alle de kommende ændringer herunder sanering af indberetningskrav til stofmisbrugsdatabasen (SMDB), som alene vedrører sundhedsområdet.

Sanering af registrering for § 35, stk. 4, nr. 5, i barnets lov samt § 75 i barnets lov

Fra den 1. juli 2025 skal kommunerne ikke indberette udslagsgivende forhold for § 35, stk. 4, nr. 5, i barnets lov og § 75 i barnets lov.

Øvrige redaktionelle og tekniske ændringer

Foruden ovenstående ændringer er der foretaget en række mindre rettelser samt øvrige tekniske og redaktionelle ændringer i hele bekendtgørelsen.

Vejledning om dataindberetninger på socialområdet

Ændringerne i vejledning om dataindberetninger på socialområdet afspejler alene de ændringer, der er foretaget i bekendtgørelsen om dataindberetninger på socialområdet.

Om databekendtgørelsen

Bekendtgørelse om dataindberetninger på socialområdet samler alle regler og krav til kommunernes indberetning af data på det sociale område.

I bekendtgørelsen har Social- og Boligministeriet forpligtet sig til at varsle kommende ændringer mindst seks måneder før de træder i kraft, således at kommuner og systemleverandører har mulighed for at foretage de nødvendige tilpasninger.

Varslingen foretages via et varslingsbrev til kommuner og alle kendte kommunale systemleverandører samt via nyhedsbrev på sm.dk.

Det er muligt at tilgå databekendtgørelsen og vejledningen med ændringsmarkeringer i forhold til den forrige version og derved danne sig et overblik over alle ændringerne via links til højre i nyheden.

 


Pressekontakt

Social- og Boligministeriets pressetelefon, 41 85 13 60 (modtager ikke sms)