I oktober blev otte frikommunenetværk udpeget, og 44 kommuner kunne dermed kalde sig frikommuner. Frikommunerne har i første runde indsendt 33 ansøgninger om konkrete forsøg på bl.a. social-, sundheds-, beskæftigelses- og boligområdet.
Regeringen har nu sagt helt eller delvist ja til 17 forsøg. Desuden er regeringen positivt stemt over for yderligere 11 forsøg. Sammen med kommunerne skal de 11 forsøg beskrives lidt nærmere. Kun fem forsøg afvises.
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll siger:
”Vi skal have en mindre bureaukratisk og mere effektiv offentlig sektor. Borgerne har krav på, at vi får mest muligt for deres hårdt tjente skattekroner, og det kræver, at kommunerne har de rette forudsætninger. Med frikommuneforsøget hjælper kommunerne med at identificere, hvor skoen trykker. Hvor reglerne er unødigt bøvlede, eller hvor der er overflødige krav til dokumentation. De 17 forsøg er et vigtigt skridt på vejen. Jeg vil derfor appellere til Folketingets partier om at vise kommunerne tillid, når de inden længe skal behandle lovforslaget.”
- Simon Emil Ammitzbøll
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll siger:
”Jeg vil gerne kvittere for det store ansvar, frikommunerne tager for at finde gode løsninger på samfundsmæssige udfordringer. Eksempelvis mere sammenhængende psykiatriske forløb, så borgeren ikke kan opleve at være kastebold mellem kommune og region. Her er ingen snuptagsløsninger. Derfor er der også 11 ansøgninger, hvor vi skal bruge lidt mere tid til at udfolde forsøgene sammen med kommunerne.”
- Simon Emil Ammitzbøll
Under forudsætning af Folketingets opbakning kan forsøgene sættes i gang fra d. 1. juli 2017. Der følger yderligere to ansøgningsrunder for konkrete forsøg med frist d. 1. maj og 1. november 2017.
Oversigt over frikommunernes ansøgninger i første runde fordelt efter netværk
Mere sammenhængende indsatser på tværs af sektorområder
|
Status
|
- Styrket valgfrihed til borgeren gennem mulighed for tilkøbsydelser hos offentlig leverandør
|
Imødekommes
|
- Kommunal re-visitation til vederlagsfri fysioterapi
|
Afklares
|
- Fælles infrastruktur mellem kommuner og sygehuse
|
Afklares
|
- Plejehjemstilsyn. Mere sammenhængende indsatser på tværs af sektorområder
|
Imødekommes
|
Bedre styring af udgifterne på det specialiserede socialområde
|
|
- Mere sammenhængende forløb i psykiatrien
|
Afklares
|
- Teknologiske hjælpemidler som supplement til pædagogisk støtte og omsorg, når borgeren ikke kan give samtykke hertil
|
Imødekommes
|
- Tilkøbsydelser og hjemmehjælp efter serviceloven § 83 og § 85
|
Imødekommes
|
- Udfordre anvendelse af § 129 om optagelse i botilbud
|
Imødekommes
|
Flere billige boliger og fleksible boligløsninger
|
|
- Afprøvning af midlertidige huslejetilskud
|
Imødekommes delvist
|
- Afprøvning af midlertidige boligløsninger
|
Afklares
|
|
Imødekommes delvist
|
- Øget fleksibilitet i deleboligordningen (Kollektive bofællesskaber)
|
Imødekommes delvist
|
|
Afklares
|
Nye samarbejder på det somatiske akutområde
|
|
- Etablering af rammer for tværkommunale akutfunktioner
|
Afklares
|
Én plan for en sammenhængende indsats sammen med borgeren
|
|
|
Imødekommes delvist
|
- Ny organisering, fra sektoropdelt til helhedsorienteret
|
Imødekommes
|
- Processuel fleksibilitet til at tilrettelægge indsatsen med afsæt i borgernes samlede behov
|
Imødekommes
|
- En sammenhængende indsats – den indholdsmæssige del
|
Afklares
|
- Stofmisbrugsbehandling som del af beskæftigelsesindsatsen
|
Afklares
|
Børn som vores vigtigste ressource
|
|
- Fra dokumentation til styrket inddragelse og relation
|
Imødekommes
|
- Fokus på inddragelse og effekt
|
Imødekommes
|
- Forældrebetaling i forbindelse med anbringelser
|
Afslag
|
- Hjemgivelse ved tvangsanbringelse
|
Afslag
|
- Partsstatus for unge 15-17 år
|
Afklares
|
- Samvær med netværk under anbringelse
|
Afslag
|
- Ændring af anbringelsessted
|
Afslag
|
En mere fleksible og effektiv beskæftigelsesindsats, herunder nytænkning af integrationsområdet
|
|
|
Imødekommes
|
- Skabe arbejdsmarkedserfaring for udsatte ledige ved gunstigere fradrag for lønindtægt
|
Afklares
|
- Mulighed for at fremme iværksætteri hos udvalgte målgrupper
|
Afklares
|
- Formkrav ved lovpligtige samtaler
|
Imødekommes
|
- Fleksibilitet i forhold til forholdskravene
|
Imødekommes
|
- Fleksible rammer for uddannelse
|
Imødekommes
|
- Et individuelt og fleksibel integrationsprogram
|
Afslag
|
Øget borgerinvolvering og samskabelse
|
|
-
|
|
Fakta: Frikommuneforsøget
I økonomiaftalen for 2016 mellem regeringen og KL blev det aftalt at sætte gang i et nyt frikommuneforsøg fra 2016-2020, hvor udvalgte kommuner får udstrakt frihed til at afprøve nye og mere effektive måder at løse deres opgaver på.
Formålet med det nye frikommuneforsøg er at få ny viden og praktiske erfaringer, der kan bane vejen for en bedre opgaveløsning gennem effektiviseringer, regelforenklinger og bedre styring i alle kommuner.
Frikommuneforsøget er organiseret i netværk af frikommuner, der sammen laver forsøg indenfor et fælles tema. I netværkene nytænkes indsatsen i tæt samspil mellem de deltagende frikommuner, som løbende gennem forsøgsperioden videndeler om og følger op på forsøgenes fremdrift, resultater, metoder mv. Alle frikommuner i et netværk gennemfører ikke nødvendigvis de samme forsøg inden for temaet.
Frikommunerne kan efter ansøgning blive undtaget fra statslige regler eller få et ændret regelgrundlag, hvis de støder på lovgivningsmæssige barrierer. Forsøg må dog ikke være i strid med grundloven eller EU-regler, give frikommunerne økonomiske fordele på bekostning af andre eller bryde med borgernes retssikkerhed.
|
Yderligere oplysninger
Souschef Ingrid Melchiorsen, tlf. 50 77 56 77, ijm@oim.dk
Kommunikations- og pressemedarbejder Camilla Severin Madsen, tlf. 22 46 64 70, csm@oim.dk
%MCEPASTEBIN%