Indhold af ændringer
Fælles Faglige Begreber (FFB) på børne- og ungeområdet
Kommunerne skal fra den 1. januar 2027 indberette oplysninger vedr. Fælles Faglige Begreber på Børne- og Ungeområdet (FFB-BU) til statistikkerne vedr. underretninger, indsatser og støtte samt anbringelser. FFB-B&U erstatter de nuværende udslagsgivende forhold.
Oplysningerne skal bidrage med viden om de dele af barnets eller den unges behov og udfordringer, som det er relevant at igangsætte en kommunal indsats over for.
Det vil i perioden fra den 1. juli 2026 til den 31. december 2026 være muligt frivilligt at indberette FFB-BU til Danmarks Statistik. Det vil dog i denne periode fortsat være obligatorisk at indberette udslagsgivende forhold/årsager til underretninger, indsatser og støtte samt anbringelser.
Oplysninger om iværksættelse af indsatser efter § 13, stk. 1, nr. 9, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
Kommunerne skal pr. 1. juli 2026 indberette oplysninger til statistikken for indsatser og støtte til børn og unge ifm. iværksættelse af indsatsen ”Undlade at færdes eller tage ophold i et nærmere geografisk afgrænset område” efter § 13, stk. 1, nr. 9, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Oplysningerne skal bidrage med viden om antal modtagere af den pågældende indsats, som er indført i loven pr. 1. juli 2025.
Ændring og præcisering af indberetningskrav vedr. Fælles Faglige Begreber (FFB) på voksenområdet til statistikken om voksne med handicap og udsatte voksne
Ministeriet har modtaget flere spørgsmål vedr. indberetning af FFB-oplysninger om bl.a. måltype, funktionsevnescore og støttebehovsvurdering. Dette har givet anledning til at præcisere bekendtgørelsen, så det nu fremgår, at der for hver af FFB-oplysningerne skal indberettes minimum én pr. borger, der modtager en eller flere FFB-ydelser. Præciseringen er angivet i bilaget til statistikken om voksne med handicap og udsatte voksne (bilag 8).
Dertil ændres indberetningskravet vedr. FFB-oplysninger for borgere, der henvender sig til tilbud efter servicelovens § 82 c, så det fremover alene omfatter borgere med fysisk fremmøde. Ændringen vil lette indberetningen for kommunerne, da der ikke længere skal indberettes oplysninger om borgere, der fx henvender sig telefonisk til tilbuddene.
Kravet om angivelse af målgruppe ændres desuden, så det fremover blot er en mulighed at angive målgruppe.
Angivelse af ukendt målgruppe udvides derudover til også at kunne vælges for indsatser efter servicelovens §§ 82 c og d. Ændringen skyldes bl.a., at personer med kortvarigt ophold på tilbud efter § 82 c ikke nødvendigvis målgruppevurderes. Derudover angiver § 82 d alene, om indsatsen er givet i samarbejde med frivillige organisationer.
Det er fortsat muligt at angive konkrete målgrupper for modtagere af indsatser efter §§ 82 a-d, men det er således ikke et krav.
Det er endvidere blevet præciseret, at det i forbindelse med indberetning af FFB er undertemaerne, der skal vælges ved primære målgrupper, øvrige målgrupper, funktioner og forhold samt aktivitet og deltagelse. Det er også præciseret, at målgrupperne multipel funktionsnedsættelse og sjældent forekommende funktionsnedsættelse ikke må angives som den eneste målgruppe.
Ændring af indberetningskrav for statistikken for individhenførbare udgifter
Fra 1. januar 2026 er det obligatorisk for kommunerne at indberette oplysninger om alle indsatser, der er omfattet af statistikken for individhenførbare udgifter. Dette blev varslet ifm. den databekendtgørelse, der trådte i kraft den 1. juli 2025.
Den første obligatoriske indberetning for samtlige indsatser gælder således afholdte udgifter fra budgetåret 2026 med første indberetning til statistikken i 2027. Indsatserne er angivet i § 38 i bekendtgørelsen.
Det vil fortsat være muligt frivilligt at indberette oplysningerne for tidligere år. Dette fremgår af § 39 i bekendtgørelsen.
Derudover vil det fremover være muligt frivilligt at indberette oplysninger om § 85-indsatser givet i eget hjem, samt om ejerforhold og artsinddeling. Dette fremgår nu af hhv. § 39 og tabel 1 og 2 i bilag 10 i bekendtgørelsen.
Der præciseres desuden i § 38, at der også skal indberettes oplysninger ifm. indsatser efter § 98 i serviceloven. Dette er en præcisering, da indsatsen tidligere har fremgået af § 1, nr. 11, i bekendtgørelsen.
Formålet med statistikken om individhenførbare udgifter er at muliggøre opfølgning på udgifter til det specialiserede socialområde over tid. Dertil er det muligt at koble udgifterne med en lang række andre oplysninger, fx oplysninger om borgeres målgruppe og støttebehov.
Statistikken kan således bruges til at identificere årsager til den stigende udgiftsudvikling, ligesom den er afgørende for at kunne identificere omkostningseffektive sociale indsatser.
Øvrige redaktionelle og tekniske ændringer
For så vidt angår børnestatistikkerne er indberetningsfristen ændret, således at kommunerne fremover skal indberette oplysningerne kvartalsvist, hvor det før var årligt. Dette afspejler den reelle praksis for kommunernes indberetning.
Indberetningsfristen er ligeledes ændret for statistikken for voksne med handicap og udsatte voksne. Fremover skal kommunerne indberette de pågældende oplysninger senest 10 dage efter månedens/årets afslutning, hvor det før var 14 dage efter.
Foruden ovenstående ændringer er der foretaget en række mindre rettelser samt øvrige tekniske og redaktionelle ændringer i bekendtgørelsen.
Vejledning om dataindberetninger på socialområdet
Ændringerne i vejledning om dataindberetninger på socialområdet afspejler alene de ændringer, der er foretaget i databekendtgørelsen.
Om databekendtgørelsen
Bekendtgørelse om dataindberetninger på socialområdet samler alle regler og krav til kommunernes indberetning af oplysninger på det sociale område.
I bekendtgørelsen har Social- og Boligministeriet forpligtet sig til at varsle kommende ændringer mindst seks måneder, før de træder i kraft, således at kommuner og systemleverandører har mulighed for at foretage de nødvendige tilpasninger.
Varslingen foretages via et varslingsbrev til kommuner og alle kendte kommunale systemleverandører samt via orientering på SM.dk.
Det er muligt at tilgå databekendtgørelsen og vejledningen med ændringsmarkeringer i forhold til den forrige version, og derved danne sig et overblik over alle ændringerne, via ovenstående links.
Pressekontakt
Social- og Boligministeriets pressetelefon, 41 85 13 60 (modtager ikke sms)